علم در خدمت شهربازی‌ها!هیجان هم مهندسی می شود.

علم در خدمت شهربازی‌ها!هیجان هم مهندسی می شود.از زمانی که نخستین شهربازی دنیا در ایلی نویز شیکاگو راه‌اندازی شد بیش از ۱۲۰ سال می‌گذرد، اما شاید بتوان ورود ترن هوایی به عنوان یکی از محبوب‌ترین جاذبه‌های شهربازی‌ها و پارک‌های تفریحی را نقطه اوج شهربازی‌های امروزی دانست. هیجان ناشی از عبور ترن هوایی از مسیر های پر پیچ و خم، حرکت عمودی بر خلاف نیروی جاذبه و رسیدن به اوج آسمان، همه و همه انگیزه ای قوی برای آن دسته از افرادی است که می خواهند در جستجوی تجربه هیجان، ساعاتی را در شهر بازی ها سپری کنند.


علم در خدمت شهربازی‌ها!
علم در خدمت شهربازی‌ها!هیجان هم مهندسی می شود.

ترن های هوایی امروزه به عنوان نماد اصلی شهربازی ها شناخته می شود و اساسا اگر در یک شهربازی ردپایی از ترن هوایی یافت نشود، انگار شهربازی نیست تا جایی که ساخت ترن های هوایی سریع تر، بلندتر و هیجان انگیزتر به ابزاری برای رقابت تبدیل شده است؛ رقابت برای جلب توجه افرادی که مشتاقانه در انتظار تجربه هیجان در صف های طولانی می ایستند تا با حرکت ترن هوایی در مسیر آهنی، سطح ترشح آدرنالین بدنشان را افزایش دهند.

هیجان هم مهندسی می شود.

در حقیقت ترن های هوایی یا به طور کلی تجهیزات بازی در شهربازی های امروز دیگر تنها ابزاری برای تفریح و سرگرمی نیست، بلکه می توان آنها را به دانشگاهی تشبیه کرد که اگر کمی دقت داشته باشید، می توانید ردپایی از علوم مختلف مانند ریاضیات، فیزیک، شیمی، علم مواد و حتی روان شناسی را در آنها بیابید.

وقتی یک ترن هوایی ۱۲ تنی در مدت زمان دو ثانیه تا ارتفاع ۴۵ متری از سطح زمین بالا رفته و سرعت آن به ۱۱۶ کیلومتر در ساعت می رسد، باید مجهز به یک سیستم هیدرولیکی پیشرفته باشد که عملکرد آن به استفاده از شیوه های مهندسی مبتنی است.

تحولات ایجاد شده در ساخت و ساز این تجهیزات یکی از بزرگ ترین تغییرات در شهربازی هاست. پیشرفت های به دست آمده در حوزه فناوری های رایانه ای نقش مهمی در تسریع روند ساخت این تجهیزات داشته است، چراکه مبتنی بر روش های پیچیده علم ریاضی است.

بسیاری از کارشناسان بر این باورند کارها و تحقیقات علمی که پیش از احداث و راه اندازی شهربازی ها یا به عبارت دیگر مطالعاتی که برای طراحی و ساخت تجهیزات شهربازی ها انجام می شود از تحقیقاتی که برای سفرهای فضایی انجام می شود، چیزی کم ندارد.

علم در خدمت شهربازی‌ها!
علم در خدمت شهربازی‌ها!هیجان هم مهندسی می شود.

برای این که بتوان لحظات شادی را در زندگی مردم به ارمغان آورد باید به آنها اطمینان داد که امنیت جانی دارند و زمانی می توان امنیت آنها را تضمین کرد که پیش از این که تجهیزات ساخته شود همه جوانب از نظر علمی به طور دقیق مورد بررسی قرار گرفته باشد.

تجربه ۸ ثانیه بی وزنی در ترن هوایی

ترن هوای کینگداکا در پارک تفریحی نیوجرسی عنوان بلندترین ترن هوایی روی زمین را به خود اختصاص داده است.

این ترن در مدت زمان ۳.۵ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۲۰۶ کیلومتر در ساعت می رسد و در ادامه مسیر نیز به ارتفاع ۱۳۹.۵ متری هدایت می شود.

سریع ترین ترن هوایی دنیا نیز ترنی به نام «فرمولا راسا» در پارک تفریحی ابوظبی است که سرعت آن به ۲۴۰ کیلومتر در ساعت می رسد.

گرچه این دو ترن هوایی در نوع خود بی نظیر است، اما به یقین برای همیشه عنوان بلندترین و سریع ترین ترن های هوایی دنیا را در اختیار نخواهند داشت. در حقیقت ترن های هوایی یا به طور کلی تجهیزات بازی در شهربازی های امروز دیگر تنها ابزاری برای تفریح و سرگرمی نیست بلکه می توان آنها را به دانشگاهی تشبیه کرد که اگر کمی دقت داشته باشید، می توانید ردپایی از علوم مختلف مانند ریاضیات، فیزیک، شیمی، علم مواد و حتی روان شناسی را در آنها بیابید

رقابت برای ساخت ترن های هوایی همچنان ادامه دارد. شرکتی در کالیفرنیای جنوبی از طراحی ترن هوایی پیشرفته ای خبر داده است که با ترن های هوایی امروزی بسیار متفاوت است. افرادی که سوار این ترن می شوند، ۸ ثانیه بی وزنی را تجربه می کنند؛ تجربه ای که تنها فضانوردان با آن آشنا هستند.

این ترن هوایی برخلاف ترن های هوایی امروزی سرپوشیده است. برای ایجاد شرایط بی وزنی، موتور القایی ترن باید سرعت ترن را براساس یک برنامه محاسباتی خاصی که برای آن در نظر گرفته شده، افزایش دهد. وقتی سرعت ترن به ۱۶۰ کیلومتر در ساعت می رسد، ناگهان سرعت حرکت افزایش یافته و مسافران از صندلی ها پرتاب می شوند. به این ترتیب مسافران می توانند حالت بی وزنی را تجربه کنند.

به نظر می رسد با ورود دستگاه ها و تجهیزات جدید در شهربازی ها و پارک های تفریحی در آینده ای نه چندان دور، دگرگونی ها و تغییرات قابل توجهی را در سراسر دنیا شاهد باشیم.

علم در خدمت شهربازی‌ها!
علم در خدمت شهربازی‌ها!هیجان هم مهندسی می شود.

گرچه رقابت برای طراحی دستگاه هایی از این دست و ثبت رکوردی تازه از نظر ویژگی های مختلف مانند سرعت و ارتفاع همچنان ادامه دارد اما علاوه بر محاسبات مهندسی، در نظر گرفتن جنبه های روان شناسی نیز از اهمیت خاصی برخوردار است.

قرار نیست این اولین و آخرین باری باشد که افراد عبور از جاده های آهنین را با ترن های هوای تجربه می کنند. تجربه این هیجان باید به گونه ای باشد که افراد حتی به رغم تجربه لحظاتی هیجان انگیز باز هم به تکرار این تجربه علاقه مند باشند.

به نظر می رسد سوار ترن هوایی شدن در سال های آینده کار هر کسی نباشد، چراکه استفاده از فرمول ها و محاسبات پیچیده و بهره گیری از الگوها و مدل های رایانه ای به این معنی است که این تجهیزات هیجان انگیزتر از همیشه خواهد بود.

تجهیزات شهربازی ها می تواند با خطرهای بسیار زیادی همراه باشد، اما تحقیقات گسترده ای که در زمینه طراحی این وسایل انجام می شود، موجب شده است ترس و هیجان در این تجهیزات با خطر فاصله زیادی داشته باشد. البته نمی توان مفهوم خطر را کاملا نادیده گرفت.

علم هم می تواند با خطا همراه باشد، اما هدف این است که به پشتوانه تحقیقات علمی این خطرها را به صفر برسانیم.
علم در خدمت شهربازی‌ها!هیجان هم مهندسی می شود.درسایت گیم یاب.

درج دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *