همدان پرچمدار شهربازی‌های ایمن کشور

همدان پرچمدار شهربازی‌های ایمن کشور

همدان- ایرنا – همدان پرچمدار شهربازی‌های ایمن کشور است و به اندازه همین رشد و بالندگی در رعایت هنجارها و تمکین به قانون، پارک‌ها و زمین‌های بازی ناامن و حادثه‌ساز برای کودکان دارد که تاکنون تسلیم هنجار امنیت نشده‌اند.

درصد وسایل شهربازی‌های همدان زیر چتر استاندارد

تمام وسایل موجود در شهربازی ها و پارکها مشمول استاندارد اجباری هستند و باید گواهینامه ایمنی دریافت کنند. نهاد صادر کننده مجوز بهره برداری از شهربازی که همان شهرداری ها هستند باید به دستگاه هایی اجازه فعالیت بدهند که دارای این تاییدیه استاندارد باشند.

این قانون چقدر در همدان اجرا شده و چند وسیله بازی ایمن در اختیار خانواده ها است؟ مردم چگونه از سلامت و بی خطر بودن تجهیزات شهربازی ها و پارکها باید مطمئن شوند؟ سوالهایی است که مدیرکل استاندارد همدان به آنها پاسخ می دهد.

طبق محسبات محمد مددی از ۲۸۰ تجهیز فعال و ثبت شده در سامانه استاندارد سازی استان همدان ۱۷۲ وسیله بازی دارای گواهینامه ایمنی و ۱۰۸ وسیله باقی مانده در حال گذراندن فرآیند بازرسی هستند که تاکنون ۹۴ عدد از آنها توانسته اند از فیلترهای استاندارد به سلامت عبور کرده و به زودی گواهینامه ایمنی دریافت می کنند. 

مدیرکل استاندارد همدان اعلام می کند که ۷۵ درصد تجهیزات مکانیکی و الکترونیکی موجود در شهربازی های استان همدان امنیت لازم را دارند.

وی با بیان اینکه همدان سال گذشته صاحب عنوان پر طمطراقی شد که تا مدتها بر سر زبانها بود، افزود: طبق آمار و اطلاعات موجود در سامانه استانداردسازی شهربازی های کشور، همدان دارای بیشترین گواهینامه تایید ایمنی برای تجهیزات بود و افتخار چرخش ایمن ترین شهربازی های کشور را به نام خود ثبت کرد و هنوز هم در این زمینه پرچم دار است.

اما همدان هر چقدر در زمینه شهربازی ها عملکرد خوبی دارد تاکنون نتوانسته کارنامه قابل قبولی برای زمین های بازی ارائه کند به طوریکه بارها و بارها چالش پارکهای ناامن همدان سرتیتر رسانه های محلی و سراسری شد اما تیر سهل انگاری و اهمال کاری به سمت استاندارد شلیک شد.

پارکها رفوزه ایمنی

مدیرکل استاندارد همدان در پاسخ به این موضوع بر ضعف استان در ایمن سازی پارکها و زمین های بازی صحه می گذارد و هرگز منکر آن نمی شود.

به گفته مددی از ۷۰۰ وسیله موجود در زمین های بازی سراسر استان تنها برای دریافت گواهینامه ایمنی ۲۱ وسیله اقدام شده است و گوش برخی مدیران شهری به اخطار و تذکرهای استاندارد بدهکار نیست.

طبق قانون متولی این بخش شهرداریها هستند که قانون گریزی زمین های بازی پُر واضح است و با وجود آمارهای موجود نیاز به هیچ شرح و تفصیلی ندارد.

 در این بین اقدام شهرداری همدان را نمی توان نادیده گرفت؛ جایی که در سال گذشته با همکاری استاندارد برای نخستین بار در غرب کشور گواهینامه ایمنی برای تجهیزات هفت زمین بازی در همدان صادر و در برنامه ای نمادین این مجوزها به زیباترین شکل به صاحبانش اعطا شد تا مشوقی برای دیگران باشد.

اما با یک گل بهار نمی شود و گویا نهادینه شدن فرهنگ استانداردسازی پارکها نیازمند تکرار برنامه های اینچنینی است تا هر سال شاهد کم شدن سایه اماکن تفریحی ناامن از سر کودکان این دیار باشیم.

به گفته مدیرکل استاندارد همدان شمار زمین های بازی استان به ۱۴۰ می رسد و به غیر از تعدادی انگشت شمار همگی در لیست سیاه ایمنی قرار دارند که برقراری امنیت و سلامت در این اماکن محتاج به همت‌های بلند و پاشنه های کشیده دارد.

بازی با هنجارهای شهربازی

اما استفاده کنندگان از وسایل شهربازی و پارکها چگونه از ایمن بودن تجهیزات باید مطمئن شوند؟ سوالی که یکی از کارشناسان استاندارد همدان به آن پاسخ می دهد.

مردم قبل از تهیه بلیط و استفاده از وسایل بازی، مجوز استاندارد نصب شده در کنار تجهیزات را جستجو و از اپراتور آن را مطالبه کنند و در غیر اینصورت از استفاده آن دستگاه بپرهیزند.سیدعلی ملیحی به مردم توصیه کرد: قبل از تهیه بلیط و استفاده از وسایل بازی، مجوز استاندارد نصب شده در کنار تجهیزات را جستجو و از اپراتور آن را مطالبه کنند و در غیر اینصورت از استفاده آن دستگاه بپرهیزند.

طبق مقررات استاندارد بهره برداران ملزم به نصب گواهی ایمنی بر روی تجهیزات شهربازی و پارکها هستند و نبود آن به منزله تخلف و غیراستاندارد بودن است که پیگرد قانونی دارد.

این کارشناس اداره کل استاندارد همدان هشدار داد: تمام وسایل بازی اعم از تاب، سرسره و الاکلنگ در پارکهای محله ها و زمین های بازی تا دستگاه های شهربازی باید دارای مجوز باشند.

ملیحی تاکید کرد: مردم به طور جدی از استفاده تجهیزات فاقد گواهینامه ایمنی خوداری کنند و شادی و سلامتی خود و فرزندانشان را قربانی تفریح و سرگرمی ناامن نکنند.

به اعتقاد اوبرخی از بهره برداران سودجو در پی درآمد بیشتر تن به استانداردسازی نداده و هنجارشکنی می کنند که مردم با امتناع از وسایل غیراستاندارد می توانند به بهترین شکل مقابل هنجارشکنان ایستاده و آنها را تنبیه کنند؛ ضمن اینکه موارد تخلف را از طریق شماره ۱۵۱۷ به بازرسان اداره کل استاندارد همدان اطلاع بدهند.

تا آمدن تابستان و آغاز گردشگری تابستانه شهر پرجاذبه و دیدنی همدان چند روز بیشتر نمانده است؛ پس تا فرصت هست و زیبایی اماکن تفریحی شهر و دیارمان آن روی زشت و خشن خود را به رخمان نکشیده و کاممان را با حوادث دلخراش تلخ نکرده برای گشودن چتر سلامت و امنیت بر سر همه وسایل بازی پرخطر بکوشیم زیرا حادثه هرگز خبر نمی‌کند.
www.irna.ir/news/83820818/

درج دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *